✕  Lukk søk

Kvalitativ metode (KVL4200)

Innledning

Emnet er en praktisk og analytisk gjennomgang av kvalitativ forskningsmetode og vitenskapsfilosofi. Det bør kombineres med et emne i kvantitativ metode og statistikk. 

Vitenskapsteori  

  • Filosofiske og teoretiske rammeverk/sentrale vitenskapsteoretiske skoler  
  • Induksjon og deduksjon  
  • Objektivitet og sannhet  
  • Ontologiske og epistemologiske forutsetninger  
  • Falsifikasjon og en kritisk grunnholdning  

Kvalitativ metode  

  • Designe et kvalitativt forskningsprosjekt  
  • Faser i kvalitative forskningsprosjekter  
  • Ulike kvalitative forskningsdesign  
  • Ulike typer case studier  
  • Fenomenologiske design  
  • Grounded teori  
  • Etnografiske studier  
  • Metoder for datainnsamling  
  • Dybdeintervjuer  
  • Fokusgrupper  
  • Deltakende observasjon  
  • Tekst- og visuelle studier 
  • Metoder for dataanalyse   
  • Innhold- og tekstanalyse   
  • Diskursanalyse  
  • Narrativ- og semiotisk analyse  
  • Kvalitetssikring av kvalitative forskningsprosjekter  

Bruk av kvalitative tilnærminger i studier innen ledelse

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om sentrale faser i samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder (inklusiv kunnskap om kvalitative forskningsspørsmål, valg av forskningsdesign, utvelgelse av undersøkelsesenheter og innsamling av data, analysemetoder samt tolkning og vurdering av funn i kvalitative undersøkelser).
  • har kunnskap om sentrale metodologiske problemstillinger og valg i tilknytning til en kvalitativ undersøkelse.
  • har kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningstradisjoner (som positivisme, hermeneutikk, objektivisme, konstruksjonisme, sosial interaksjonsime, m.fl.) med relevans for studier i ledelse.
  • har kunnskap om sentrale metodiske og vitenskapsteoretiske begreper (inklusiv induksjon, deduksjon, kausalitet, metodetriangulering, relabilitet, validitet, m. fl.)
  • har kunnskap om kriterier for forskningskvalitet og etisk forsvarlig forskning, samt kunnskap om forskningsetiske retningslinjer (fra registrering av forskningsprosjekt hos NSD, personvern, informert samtykke, til rapportering og publisering).

Ferdigheter

Studenten...

  • kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til relevante metodologiske grunnlag.
  • kan formulere problemstillinger og relatere dem til aktuelle forskningsdesign og metodevalg.
  • kan forstå hensikten med ulike metoder for datainnsamling, analyse av kvalitative data og praktisk anvendelse innenfor ledelse.
  • kan forstå systematisk bruk av teori til praksis i planlegging, gjennomføring, analyse og tolkning av kvalitativ forskning.
  • behersker skriftlig og muntlig kommunikasjon rundt begreper, problemer og bruken av kvalitativ forskning.
  • kan vurdere relevante forskningsetiske utfordringer i sin forskning.
  • er i stand til å designe og gjennomføre et eget selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave.

Generell kompetanse

Studenten…

  • har en kritisk og kreativ innstilling til metodevalg på tvers av sektorer, bransjer og arbeidsoppgaver.
  • har evnen til å planlegge og gjennomføre av kvalitative undersøkelser.
  • kan tilegne seg systematiske og analytiske evner, samt styrke evnen til problemløsning.
  • har evnen til å kommunisere og formidle relevante faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområder som grenser til fagområdet ledelse.
  • har evnen til å utarbeide forskningsetisk forsvarlige prosjekter innenfor fagområder som ledelse.

Emnet inngår i

Master i ledelse

Læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, ekskursjoner, bedriftsbesøk, plenumsdiskusjoner og casepresentasjoner.

Anbefalt tidsbruk

200 timer

Arbeidslivstilknytning

Gjennom bedriftsbesøk og/eller gjesteforelesere skal kandidatene skal få innblikk i hvordan analysebyråer o.l. jobber med kvalitativ metode ut mot kundeoppdrag.

Obligatorisk aktivitet

Ingen obligatorisk aktivitet i dette emnet.

Eksamen

Eksamen: Mappevurdering i grupper (3 innleveringer)

Varighet: Semesteret

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av vurderingen

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Kontinuasjon

Kontinuasjon av eksamen: 72 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny eksamenstekst