Innledning
Emnet er en praktisk og analytisk gjennomgang av kvalitativ forskningsmetode og vitenskapsfilosofi. Det bør kombineres med et emne i kvantitativ metode og statistikk.
Vitenskapsteori
- Filosofiske og teoretiske rammeverk/sentrale vitenskapsteoretiske skoler
- Induksjon og deduksjon
- Objektivitet og sannhet
- Ontologiske og epistemologiske forutsetninger
- Falsifikasjon og en kritisk grunnholdning
Kvalitativ metode
- Designe et kvalitativt forskningsprosjekt
- Faser i kvalitative forskningsprosjekter
- Ulike kvalitative forskningsdesign
- Ulike typer case studier
- Fenomenologiske design
- Grounded teori
- Etnografiske studier
- Metoder for datainnsamling
- Dybdeintervjuer
- Fokusgrupper
- Deltakende observasjon
- Tekst- og visuelle studier
- Metoder for dataanalyse
- Innhold- og tekstanalyse
- Diskursanalyse
- Narrativ- og semiotisk analyse
- Kvalitetssikring av kvalitative forskningsprosjekter
Bruk av kvalitative tilnærminger i studier innen ledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten...
- har kunnskap om sentrale faser i samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder (inklusiv kunnskap om kvalitative forskningsspørsmål, valg av forskningsdesign, utvelgelse av undersøkelsesenheter og innsamling av data, analysemetoder samt tolkning og vurdering av funn i kvalitative undersøkelser).
- har kunnskap om sentrale metodologiske problemstillinger og valg i tilknytning til en kvalitativ undersøkelse.
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningstradisjoner (som positivisme, hermeneutikk, objektivisme, konstruksjonisme, sosial interaksjonsime, m.fl.) med relevans for studier i ledelse.
- har kunnskap om sentrale metodiske og vitenskapsteoretiske begreper (inklusiv induksjon, deduksjon, kausalitet, metodetriangulering, relabilitet, validitet, m. fl.)
- har kunnskap om kriterier for forskningskvalitet og etisk forsvarlig forskning, samt kunnskap om forskningsetiske retningslinjer (fra registrering av forskningsprosjekt hos NSD, personvern, informert samtykke, til rapportering og publisering).
Ferdigheter
Studenten...
- kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til relevante metodologiske grunnlag.
- kan formulere problemstillinger og relatere dem til aktuelle forskningsdesign og metodevalg.
- kan forstå hensikten med ulike metoder for datainnsamling, analyse av kvalitative data og praktisk anvendelse innenfor ledelse.
- kan forstå systematisk bruk av teori til praksis i planlegging, gjennomføring, analyse og tolkning av kvalitativ forskning.
- behersker skriftlig og muntlig kommunikasjon rundt begreper, problemer og bruken av kvalitativ forskning.
- kan vurdere relevante forskningsetiske utfordringer i sin forskning.
- er i stand til å designe og gjennomføre et eget selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave.
Generell kompetanse
Studenten…
- har en kritisk og kreativ innstilling til metodevalg på tvers av sektorer, bransjer og arbeidsoppgaver.
- har evnen til å planlegge og gjennomføre av kvalitative undersøkelser.
- kan tilegne seg systematiske og analytiske evner, samt styrke evnen til problemløsning.
- har evnen til å kommunisere og formidle relevante faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområder som grenser til fagområdet ledelse.
- har evnen til å utarbeide forskningsetisk forsvarlige prosjekter innenfor fagområder som ledelse.
Emnet inngår i
Master i ledelse
Læringsaktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, ekskursjoner, bedriftsbesøk, plenumsdiskusjoner og casepresentasjoner.
Anbefalt tidsbruk
200 timer
Arbeidslivstilknytning
Gjennom bedriftsbesøk og/eller gjesteforelesere skal kandidatene skal få innblikk i hvordan analysebyråer o.l. jobber med kvalitativ metode ut mot kundeoppdrag.
Obligatorisk aktivitet
Ingen obligatorisk aktivitet i dette emnet.
Eksamen
Eksamen: Mappevurdering i grupper (3 innleveringer)
Varighet: Semesteret
Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)
Vekting: 100 % av vurderingen
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Kontinuasjon
Kontinuasjon av eksamen: 72 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny eksamenstekst