Innledning
Dette emnet har fokus hvordan lede mennesker, og hvordan ledelse og samspill foregår i praksis. Emnet gir en introduksjon til ledelse og en dybdeforståelse hvordan forstå ledelse som en profesjonell praksis. Emnet inneholder:
- Hva er ledelse og er det viktig?
- Hva er god ledelse, hva er effektiv ledelse, og hvorfor gjør ikke ledere alltid god ledelse?
- Hva skaper samspill og følgerskap?
- Hva gjør ledere i praksis? Hva gjør at ledere leder?
- Hvordan lærer ledere ledelse, hvordan mestrer de en profesjonell praksis?
- Hvem blir ledere, hvem er de?
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten...
- har spesialisert kunnskap om relevante og forskningsbaserte ledelsesteorier, og forståelse for hvordan denne kunnskapen kan anvendes i praksis av mellomledere
- har inngående kjennskap til praksisorientert ledelsesteori, hvilke utfordringer ledere møter i praksis, og hva de gjør for å løse de
- har viten om hvordan individuelle og kontekstuelle betingelser kan påvirke samspillet mellom leder og medarbeider
- har ulike perspektiver på etiske problemstillinger som kan oppstå i samspillet mellom leder og medarbeider
Ferdigheter
Studenten...
- kan bruke teori til å forstå, og påvirke, samspillet mellom ledere og medarbeidere
- kan se hvordan teorier kan brukes til å forstå, og utøve, ledelse i praksis
- kan analysere og drøfte hvordan individuelle og kontekstuelle betingelser kan påvirke samspillet mellom leder og medarbeider og fremstille disse argumentene på en relevant og forståelig måte
- forholder seg kritisk til forskning og populærvitenskaplige skrifter om ledelse, og lage selvstendige, forskningsbaserte vurderinger av cases og problemstillinger fra organisatorisk praksis
Generell kompetanse
Studenten...
- kan arbeide selvstendig med å vurdere og argumentere for ulike praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor emnet og bruke denne kompetansen som verktøy i eventuell egen lederrolle
- kan anvende vitenskapelig litteratur til å systematisk diskutere styrker og svakheter ved de ulike ledelsesteoriers metodiske og teoretiske grunnlag
- behersker fagterminologien på feltet og kan bruke sin viten til å utforme selvstendige faglige refleksjoner, formulert ved bruk av vitenskaplige fremstillingsformer
Emnet inngår i
Master i ledelse
Læringsaktiviteter
Den timeplanlagte undervisningen legges opp med forelesninger og diskusjoner. Studentene skal også presentere ulike former for oppgaver i klassen. Dybden av pensum vil bli jobbet med gjennom prosesser, refleksjoner og øvelser hvor studentene skal lære anvende kunnskap i praksis. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper.
Anbefalt tidsbruk
Undervisning: 36 timer
Forberedelser og presentasjoner til klassen: 16 timer
Selvstudier: 124 timer
Eksamensforberedelser og innlevering: 44 timer
Totalt anbefalt tidsbruk: 220 timer
Arbeidslivstilknytning
Caser og eksempler fra arbeidslivet vil bli brukt i studiet. Utøvende ledere vil bli brukt som gjesteforelesere.
Obligatorisk aktivitet
Ingen obligatorisk aktivitet i dette emnet.
Eksamen
Eksamen: Skriftlig individuell hjemmeeksamen
Varighet: 2 -12 uker
Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)
Vekting: 100 % av vurderingen
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt
Kontinuasjon
Kontinuasjon av eksamen: 72 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny oppgavetekst.