Innledning
Følgende tema vil være sentrale i emnet:
- Fagfeltets historie og videre utvikling
- Kognitive, emosjonelle og atferdsmessige innfallsvinker
- Definisjoner og funksjoner: autensitet, ansvar og kapasitet
- Fasilitering av selvledelse i organisasjonen
- Selvrefleksjon og selvinnflytelse
- Personlige strategier, metoder og teknikker
- Viljestyrke, tilstandspåvirkning, motivasjon, mentale teknikker, behov, læringsstrategier, affektbevissthet og energibalanse
- Lede, lære og utvikle seg selv i samspill med andre
- Vilje til å gjøre ærlige selvevalueringer
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten...
- har spesialisert kunnskap om teori og forskning på selvledelse.
- har inngående kunnskap om prosesser og metoder for å anvende teorier om selvledelse på seg selv, samt å fasilitere selvledelse hos andre medarbeidere.
- har kritisk forståelse av hvilken rolle selvledelse kan ha i moderne organisasjoner.
Ferdigheter
Studenten...
- kan anvende kunnskap om selvledelse til å kritisk vurdere egne ledelseskapasiteter, inkludert selvrefleksjon omkring egne styrker, svakheter og kapasiteter.
- kan anvende metoder og teknikker for å fasilitere selvledelse i en organisasjon.
- kan analysere og forholde seg kritisk til både forskning og populærvitenskapelige skrifter om selvledelse i bred forstand, og kan anvende kunnskapen til å drøfte ledelsesrelaterte dilemmaer og utfordringer.
- kan foreta selvstendige, forskningsbaserte vurderinger av relevante faglige problemstillinger innenfor fagfeltet selvledelse og fremstille disse på en forståelig og relevant måte.
Generell kompetanse
Studenten...
- kan anvende teori om selvledelse på praktiske problemstillinger, både når det gjelder egen lederrolle og overfor medarbeidere.
- kan gjøre selvstendige analyser og vurderinger av etiske og verdimessige problemstillinger knyttet til selvledelse, og knytte dette til sin evne til å ta valg og påvirke seg selv.
- er kjent med seg selv og sin evne til å lede seg selv, og fasilitere selvledelse hos andre.
- kan lede seg selv til å delta aktivt i, utvikle og gjennomføre avanserte prosjekter og arbeidsoppgaver i en virksomhet.
Emnet inngår i
Master i ledelse
Læringsaktiviteter
Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, dialoger, refleksjons- og veiledningsprosesser, ferdighetstrening, og utvikling av en egen selvledelsesplan. Mye av kunnskapen og erfaringen vil oppstå som følge av de prosessene studentene skaper individuelt og i samspill med hverandre. Det beregnes en betydelig egeninnsats, som blant annet innebærer å jobbe med egenutvikling, samt å bidra med støtte og samspill i andres utviklingsprosesser. Det er derfor forventet at studentene er tilstede på forelesningsdagene.
Anbefalt tidsbruk
200 timer (inkl. undervisningsdager)
Obligatorisk aktivitet
Ingen obligatorisk aktivitet i dette emnet.
Eksamen
Eksamensdel: Skriftlig individuell hjemmeeksamen
Varighet: 1-4 uker
Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)
Vekting: 100 % av hel vurdering
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt
Kontinuasjon
72 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny eksamenstekst