Hvis du velger å studere PR og kommunikasjon kan du se frem til en spennende karriere! Antallet PR-jobber er forventet å øke i årene som kommer. Da trengs det faglig dyktige og samfunnsengasjerte kommunikasjonsfolk med integritet og god teknologisk og strategisk forståelse.
De fleste store og mellomstore bedrifter, offentlige virksomheter og ideelle organisasjoner har kommunikasjonsmedarbeidere. Stadig flere kommunikasjonsfolk sitter også i toppledelsen for ulike organisasjoner i privat og offentlig sektor.
- Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne! Bestill veiledning her!
Høyskolen Kristiania tilbyr det mest komplette bachelorstudiet i PR og Kommunikasjon, som gir deg metodekunnskaper, praktisk erfaring, faglig innsikt og har fokus på digital kunnskap. Dette sørger for at du skiller deg ut på arbeidsmarkedet. Bachelor i PR og kommunikasjon er et spennende og levende studium for deg som er opptatt av mennesker, kommunikasjon og det som skjer i samfunnet.
Underveis i studiet får du en innføring og senere en fordypning i ulike journalistiske verktøy og vil blant annet skrive intervjuer, reportasjer, referat, notiser og kommentarer. Du får kunnskap om det norske medielandskapet, måten mediene fungerer på, måten journalister jobber på, og grunnen til at journalister og redaktører prioriterer som de gjør.
Videre vil du lære å skrive pressemeldinger, kronikker og debattinnlegg som får fram din sak på best mulig vis. Intervjutrening inngår også i den praktiske delen av studiet, og du vil få trening i argumentasjon, debatteknikk og formidling.
Politikk og PR
Du vil også bli kjent med det norske politiske systemet og forstå hvordan politiske beslutninger tas, og hva slags påvirkningsmuligheter som finnes i politiske prosesser. Slik lærer du å se prosessene bak det offentlige spillet og får de ferdighetene du trenger for å kunne jobbe med dem.
Forretningsmål og PR
Du skal få innsikt hvordan virksomheter bruker kommunikasjon som et strategisk virkemiddel for at virksomheten skal oppnå sin visjon og overordnete mål. Du skal lære hvordan en forretningsstrategi utformes slik at du kan bruke denne kunnskapen når du jobber med virksomhetskommunikasjon
PR og Digital kommunikasjon
En modern PR utøver kan bruke Big data som arbeidsverktøy i sitt strategisk PR-arbeid. Å kunne trekke mening ut av store datasett; samt å beherske diverse verktøy for digital PR (Retriever, Sosiale Medier, MyNewsdesk, In Design, osv.) gir deg en fortrinn på arbeidsmarkedet.
Undervisningen bygger på den nyeste forskningsbaserte kunnskapen om kommunikasjon og blir ledet av forelesere med lang erfaring fra praktisk kommunikasjonsarbeid. Koblingen mellom teori og praksis er tydelig gjennom hele studiet. Flere av foreleserne jobber med kunder og prosjekter ved siden av undervisningen og tar med seg kunnskapen inn i klasserommet.
Praksis, utveksling eller spesialisering
Første året skal du allerede få prøve deg som PR utøver og har ansvar får å promotere skolens største tverrfaglige prosjekt Live@Kristiania. Sammen med studenter fra prosjektledelse, populærmusikk og mask og hårdesign har du ansvar for å gjennomføre dette fire dagers konsertfestival.
I ditt andre studieår får du mulighet for praksisopphold hos en arbeidsgiver, utveksling eller spesialisering i et valgfritt markedsfaglig emne.
Siste året skal du igjen ut i praksis. Studiet avsluttes med en bacheloroppgave, som består av en fordypningspraksis og en teoretisk bacheloroppgave.
Beliggenhetene våre midt i Oslo sentrum gjør kontakten med næringslivet enkel. Vi inviterer hele tiden inn gjesteforelesere som presenterer ferske eksempler. Vi har blant annet hatt gjesteforelesere som:
- Skuespiller Mads Ousdal
- Generalsekretær i Høyre, John Ragnar Aarset
- Generalsekretær i Røde Kors, Bernt Apeland
- Charter-Svein
- TV-2-journalist Kjetil Sviland
- Magnus Bøe, daglig Leder i Red Performance
- Babak Behrad, Spesialrådgiver i Trigger
- Kim Reksten Grønneberg Account Director i JCP PR
- Jan Grønberg, Managing Director Google
Ved å løse oppgaver for eksterne oppdragsgivere som en del av undervisningen får du best mulig erfaring med å lage kampanjer i praksis.
I fjerde semester på dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:
USA
- University of California, Berkeley
- Hawaii Pacific University, Honolulu
Australia
- University of Queensland, Brisbane
- RMIT, Melbourne
England
- University of Hertfordshire, Hatfield
Tyskland
- ISM, Cologne, Dortmund og Frankfurt
Vietnam
- RMIT, Hanoi eller Ho Chi Minh-byen
På dette studiet har du i ditt andre studieår muligheten for utveksling eller å ta et valgfritt emne på enten 30 studiepoeng eller to emner på 15 studiepoeng. Slik får du et helt semester til fordypning.
For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:
- Generell studiekompetanse
- Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
- Realkompetanse
Med en Bachelor i PR og kommunikasjon kan du jobbe som både kommunikasjons- og informasjonsrådgiver i privat og offentlig sektor.
Det finnes mange muligheter hos forskjellige kommunikasjonshus og mer spesialiserte byråer som driver med medie- og myndighetskontakt, informasjon og krisehåndtering, markedskommunikasjon og flere andre. Du kan også jobbe med strategisk PR tilknyttet nasjonale partiorgan, for politiske parti, i organisasjoner eller i internasjonalt samarbeid. En annen mulighet er å jobbe som kommunikasjonsekspert på en kommunikasjonsavdeling for en virksomhet eller organisasjon.
Dette studiet gjør deg kvalifisert til videre mastergradsstudier både i inn- og utland.
Der bachelorgraden har lagt et solid grunnlag med breddeforståelse, er hensikten med våre mastergrader å utdanne eksperter på fagfeltet.
Våre mastergrader har få studenter i hver klasse, som gir gode muligheter for aktive debatter og spennende diskusjoner mellom studenter og forelesere.
Vi inviterer de beste bedriftene inn i forelesningene og det legges stor vekt på å knytte undervisningen opp mot dagsaktuelle tema og reelle problemstillinger som bedrifter jobber med.